Paieška svetainėje:
Žodynas
Įveskite žodį:
A, B, C, D, E ...
Projektą remia
LIETUVOS
TŪKSTANTMEČIO
PROGRAMA
Sąlyčio ir prieštaravimų taškai

Tiek krikščionys, tiek judėjai remiasi vienais ir tais pačiais Šv. Rašto tekstais, tačiau supranta juos visiškai skirtingai. Išrinktumo problema - viena iš svarbiausių judėjų - krikščionių polemikoje; ji susijusi su skirtingomis šios biblinės sąvokos interpretacijomis. Krikščionims išrinktumas visų pirma reiškia išganymą. Judaizmo sampratoje tik priklausymas Izraelio tautai yra neišvengiama išganymo sąlyga. Judėjus išsirinko Dievas, tačiau šis išsirinkimas visų pirma yra suprantamas kaip sunki „priesakų laikymosi našta“, teisė ir pareiga vykdyti Dievo valią - įstatymą, kuris buvo įteiktas Sinajaus kalne.

Naujasis Testamentas – viena  iš svarbiausių problemų judėjų-krikščionių polemikoje. Pasak krikščionių apologetų, Sandoros, kurią Dievas sudarė su judėjais, „galiojimo laikas“ baigėsi su Mesijo pasirodymu, o po pastarojo mirties, kai buvo išpirktos žmonijos nuodėmės, Dievas sudarė naują Sandorą, bet jau ne su žydais, kurie „Dievo žodžiui buvo akli ir kurti“, o su krikščionimis. Dievo ir judėjų sandėris buvo paskelbtas „senuoju“, t.y. pavėluotu, nebegaliojančiu. Naujasis Testamentas yra traktuojamas ne kaip pakeičiantis „senąjį“, o būtent kaip naujasis, kuris pateikia dar vieną (bet ne vienintelį) kelią į išgelbėjimą.

Krikščionybės teologijoje iki pat XIX a. vyravo dvi pagrindinės nuostatos, kurios apibrėžė krikščionių santykį su judaizmu. Pirmiausia, tai jau minėtoji Senojo Testamento pakeitimo Naujuoju teorija, kuri teigė, jog žydus gali išgelbėti tik krikštas. Antroji, kilusi iš šv. Augustino veikalų, yra atstūmimo teorija, pasak kurios, žydų kančios ir beteisė jų padėtis yra tiesioginis ir tikras jų kolektyvinės kaltės liudininkas – juos Dievas atstūmė todėl, kad kažkada jie patys jį atstūmė. Tokios ir panašios teorijos tapo daugybės persekiojimų ir pogromų pateisinimu.

 

2008-01-23
Žmonės
Aronas Zundelevičius
Vienas iš pirmųjų žydų revoliucionierių, gimė 1852 m. Vilniaus gubernijoje. Mokėsi Vilniaus rabinų mokykloje. 1872 m. kartu su bendraminčiais organizavo slaptą ratelį, kuriame skaitė nelegalią literatūrą. Užmezgė ryšius su kontrabandininkais, kurie iš užsienio gabendavo literatūrą, jis ją platino ne tik Vilniuje, bet ir persiųsdavo į Peterburgą. Buvo vienas iš plačiai išgarsėjusios narodnikų organizacijos “Zemlia i volia” (Žemė ir laisvė) įkūrėjų, jai skilus tapo “Narodnaja volia” (Liaudies laisvė) vadovybės nariu. 1877 m. Peterburge įkūrė pirmąją nelegalią spaustuvę “Laisvoji Rusijos tipografija”. Propagavo individualų terorą, kurį laikė svarbiausiu įrankiu telkti plačiąsias mases kovai, dalyvavo rengiant pasikėsinimus, tarp jų į carą Aleksandrą II 1879 m. Tais pačiais metais suimtas, nuteistas katorgai iki gyvos galvos, septynerius metus laikytas surakintas grandinėmis. 1905 m. amnestuotas, išvyko į Londoną, ten 1923 m. mirė.
Ar žinote kad...?
Nepaisant to, kad Izraelis yra žydų valstybė, tik kiek daugiau nei trečdalis Izraelyje esančių restoranų ir kavinių turi kašruto sertifikatą ir pateikia maistą, kuris atitinką košero reikalavimus. Tiesa, nemažai restoranų maistą gamina laikydamiesi košero taisyklių, tačiau nenorėdami mokėti rabinams už priežiūrą ir pažymėjimus licencijų neįsigija.