Paieška svetainėje:
Žodynas
Įveskite žodį:
A, B, C, D, E ...
Projektą remia
LIETUVOS
TŪKSTANTMEČIO
PROGRAMA
Baal-Machšoves

Baal-Machšoves (tikrasis vardas – Izidorius Izraelis Eljaševas) (1873–1924)

XIX a. Kaune gimęs I. I. Eljaševas jaunystėje ilgai neužsibuvo tuometinėje Rusijos imperijoje, išvyko į Vakarus studijuoti medicinos, Heidelbergo ir Berlyno universitetuose gavo nervų gydytojo išsilavinimą. Sugrįžęs į gimtinę jis neapleido savo medicininės veiklos, tačiau pradėjęs jidiš literatūros kritiko kelią pasižymėjo kaip įvairialypė asmenybė. Iki jo įžengimo į šią sritį, jidiš literatūros kritikai trūko literatūrinio aspekto. Baal-Machšovės kritikos darbai vertinami kaip kultūros istorijos, sociopsichologijos kūriniai, padėję skaitytojams dar labiau pamilti jidiš literatūrą.  Aktyvusis kritikas parašė nemažai darbų apie to laikmečio jidiš literatus bei rusų klasikus, nevengė ir ištisų epochų bei reiškinių, susijusių su jidiš literatūra, kritinės analizės. Greta A. Mapu ir rabino Izaoko Elchanano Spektoriaus jis laikomas vienu iš vadinamųjų „didžiųjų“ Kauno žydų.

Žmonės
Chajimas Oizeris Grodzenskis

Vilniuje naujųjų laikų didžiausias religinis autoritetas buvo rabinas Chajimas Oizeris Grodzenskis (1863–1940). Formaliai jis nebuvo Vilniaus rabinu (po Samuelio Avigdoro mirties 1791 metais Vilniuje nebuvo skiriamas vyriausiasis rabinas), bet faktiškai jis buvo neabejotinas Vilniaus ortodoksų dvasinis vadovas. Ch. Soloveičiko mokinys, jis tapo autoritetu daugeliui mokovų; kaip minėta, jo įtaką jautė ir Chazon Iš. Ch. O. Grodzenskis palaidotas Vilniaus žydų kapinėse. Izraelyje jo garbei kai kuriuose miestuose gatvės pavadintos Chajimo Oizerio vardu.

Ar žinote kad...?

Tikintis žydas negali medžioti – medžioklėje kenčia ir žudomi gyvūnai.