Paieška svetainėje:
Žodynas
Įveskite žodį:
A, B, C, D, E ...
Projektą remia
LIETUVOS
TŪKSTANTMEČIO
PROGRAMA
Terminų žodynėlis
A B C D E F G H I Y J K L M N O P R S T U V Z
H
Hovevei Cion -

(hebr. – mylintys Sioną) – sąjudis, susikūręs iš Hibat Cion būrelių ir grupių. Pirmasis steigiamasis suvažiavimas įvyko 1884 m. Katovicuose (Lenkija), antrasis – 1887 m. Druskininkuose, trečiasis – 1889 Vilniuje. Susikūrus Pasaulinei sionistų organizacija (1897 m.) didžioji Hovovei Cion grupų dalis įsiliejo į šia organizaciją.

Holokaustas -

(graik. holokauston – sudeginimas) – nacių įvykdytas masinis žydų naikinimas 1939 – 1945 m. Hebrajų kalba vartojamas terminas Šoa – sunaikinimas. Antrojo pasaulinio karo metu naciai nužudė 6 milijonus Europos žydų.

Histadrut -

(hebr. – federacija) – pagrindinė Izraelio profesinių sąjungų organizacija. Įkurta 1920 m. Haifoje įvykusiame steigiamajame susirinkime.

Hebrajų kalba -

pirmoji ir pagrindinė žydų kalba. Priklauso semitų kalbų grupei. Egsistuoja daugiau kaip 3000 metų. Mūsų eros pradžioje, intensyviai išstumiama aramėjų kalbos kaip kasdienio bendravimo kalba, tampa negyvąja kalba, vartojama tik maldose, literatūroje, skirtingų etninių žydų grupių bendravimui. XX a. atgaivinama kaip bendravimo kalba. Šiuolaikinė, sumoderninta, vadinama ivrit, yra valstybinė Izraelio kalba.

Halacha -

Halacha – žydų įstatymai surašyti Toroje (613 prievolių) ir vėlesniuose Talmudo komentaruose. Nors tai vadinama įstatymais, tačiau tikslenis pavadinimas yra „kelias“ – juo einant esi arčiausiai Dievo. Halachoje nėra skiriamas religinis ir kasdieninis gyvenimas, todėl kalbama apie įvairias gyvenimo situacijas ir kaip jose turi elgtis žydas. Kadangi įstatymai papildyti vėlesniais komentarais tai jie apima ir tradicijas bei atsakymos į modernių laikų iškeltas problemas.

Šiais laikais halacha nėra inkorporuota į Izraelio valstybės įstatymus, nors kai kurios nuostatos galioja. Kiekvienas žydas pats apsisprendžia ar jis laikosi halkha, taip pat jis nusprendžia kurio rabio ar kurios tradicijos komentarai jam labiau priimtini. Skirtingose religinėse bendruomenėse požiūris į halacha skiriasi.

Žmonės
Mozė ben Naftali Hiršas Rivkes

Labai žymus talmudistas (1595–1671). Neaišku, kada jis atvyko į Vilnių, bet žinoma, kad 1655 m. kartu su Šachu ir Koidanoveriu pabėgo iš Vilniaus. Atsidūrė tuometiniame žydijos centre Amsterdame; sefardų bendruomenėje jį, aškenazį, garsų rabiną, svetingai priėmė. Čia jis paskelbė puikius komentarus Šulchan Aruchui, kurie tapo sudėtine šio itin svarbaus veikalo dalimi ir spausdinami visuose knygos leidimuose. Jis parašė ir Mišnos (svarbiausios Talmudo dalies) komentarus ir daugelį kitų veikalų. Iš Amsterdamo Rivkes grįžo į Vilnių, čia jis ir mirė. Mozė Rivkes buvo Vilniaus Gaono protėvis.

Ar žinote kad...?
Nepaisant to, kad Izraelis yra žydų valstybė, tik kiek daugiau nei trečdalis Izraelyje esančių restoranų ir kavinių turi kašruto sertifikatą ir pateikia maistą, kuris atitinką košero reikalavimus. Tiesa, nemažai restoranų maistą gamina laikydamiesi košero taisyklių, tačiau nenorėdami mokėti rabinams už priežiūrą ir pažymėjimus licencijų neįsigija.